Hogyan tört ki a Tetris a Szovjetunióból?

2020. február 05. 12:49 - subitron

tetris.jpg

1970. egy hideg februári napján, a 15 éves Alekszej Pazsitnov eltörte a lábát. Fekvőgipszet kapott, az orvosok pedig három hónapra a lakásuk fogságába száműzték. Hogy segítsen neki megbirkózni az unalommal, egyik barátja matematika rejtvényekkel halmozta el.

Ez a pillanat változtatta meg az életét, amint azt Dan Ackerman is írja "The Tetris Effect" című könyvében. Pazsitnov a rejtvények rabjává vált, és további fejtörőket keresett.

17 évesen azonnal szerelembe esett első számítógépével. Innen egyenes út vezetett a nagynevű Moscow Institute of Aviation-re (Moszkvai Repülési Intézet). A diploma megszerzése után kutatóként dolgozott a Russian Academy of Sciences számítástechnikai osztályán.

Annak ellenére, hogy a szovjet cenzúra megpróbálta távol tartani a nyugaton egyre nagyobb teret hódító videójátékokat, a Pac-Mannek sikerült beszivárognia, aminek Pazsitnov egyik programozó barátja teljesen a megszállotjává vált. Megpróbálta lemásolni a játékot, csak hogy rájöjjön a mögötte álló programozásra. Ez arra ösztönözte Pazsitnovot, hogy átültesse a pentominó rejtvényeket számítógépre. Az első verziót hat nap alatt elkészítette, viszont öt részes darabok helyett négy részeseket használt, amiből 7 különböző alakzatot hozott létre.

Így alakult ki a játék alapkoncepciója, de Pazsitnov érezte, hogy valami még hiányzik. Többen részt vettek az utolsó módosításokban: a játékteret a képernyő közepére korlátozta, valamint az alsó sor eltűnt ha megtelt, plusz színeket és zenét is kapott a játék.

A játék neve a görög 'tetra' (négy részből állnak az elemek), és Pazsitnov kedvenc sportja a tenisz összevonásából ered.

Pazsitnov nem tudott profitálni a játékából, mivel aláírt egy 10 éves szerződést az Orosz Tudományos Akadémiával, így tulajdonjogai őket illették. Ám azt szerette volna, hogy a világ láthassa munkáját, ezért ingyenes példányokat adott más programozóknak, rajongóknak, mindenkinek, aki számítógéphez férhetett. A Tetris hamarosan vírusként terjedt. 1986-ra szinte mindenki a Szovjetunióban, akinek volt gépe, tetriszezett.

alexey.jpg

Alekszej Leonyidovics Pazsitnov

Robert Stein, magyar születésű, brit üzletember épp új terméket keresett, és rögtön pénzt látott az egyszerű, de zseniális játékban. Stein Moszkvába utazott, hogy megvegye a jogokat. Pazsitnov felettesei, látva a komoly pénz infúziót a Szovjetúnióba, nagyobb szerepet vállaltak a tárgyalások során, ezzel Pazsitnovot a háttérbe szorítva.

A játékot 1988. elején mutatták be az Egyesült Államokban, és azonnal a Szovjetunió legnagyobb kereskedelmi exportcikkévé vált. 

1989-ben Pazsitnov Hank Rogers-szel fejlesztette tovább a játékot, akivel az Orosz Akadémián találkozott. Rogersnek már volt egy sikeres projektje szoftverfejlesztőként, a Black Onyx nevű játék.

1995-re a Szovjetunió feloszlott, és Oroszország nyitott volt az üzlet számára. Rogers felajánlotta Pazsitnovnak, hogy új társaságot alapít vele. Így végre kezelheti és birtokolhatja a játék jogait. Pazsitnov nem tudta visszautasítani az ajánlatot és nem bánta meg. A Tetris a mai napig több mint 170 millió fizikai példányt és 425 millió mobil - és táblagépletöltést értékesített, ami közel 1 milliárd dollár bevélt hozott. 

Pazsitnov elmúlt 60 éves, feleségével és két fiával él Bellevue-ban, Washington államban. Miután évekig dolgozott a Microsoftnál, most önállóan fejleszt játékokat és a Tetrisz nagykövete. 

forrás: nypost.com

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gourmetnoise.blog.hu/api/trackback/id/tr2215439242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása